Titel: Schaduw van de tijd
Auteur: Jen Minkman
Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
Genre: Chicklit, Paranormal
Aantal bladzijdes: 350

Graag wil ik Dutch Venture Publishing bedankten voor het opsturen van een exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie

Hannah is helemaal klaar voor een heerlijk rustige zomer na haar eerste stagejaar op een middelbare school. Samen met haar broer Ben gaat ze naar het vakantiehuisje van hun moeder in Arizona. Daar loopt ze Josh, de oude jeugdvriend van Ben, na jaren weer tegen het lijf. De kleine jongen uit het Navajo-reservaat is plotseling niet zo klein meer en Hannah voelt al snel meer voor de volwassen Josh dan alleen maar vriendschap.

Helaas is het al snel gedaan met de rust. Nacht na nacht wordt Hannah geplaagd
door vreemde nachtmerries over het verleden van de Navajo’s en griezelige schimmen die haar achtervolgen. De schaduwen komen steeds dichterbij… en waarom komt Josh ook steeds in haar dromen voor?

Twee weken terug is het boek Schaduw van de tijd van Jen Minkman opnieuw uitgegeven onder haar eigen uitgeverij Dutch Venture Publishing. Omdat ik in het DVP-Streetteam zit, mocht ik het boek lezen om te recenseren. Eigenlijk had ik de recensie al een stuk eerder willen publiceren, maar dat is me helaas niet gelukt. Ik had me niet zo goed ingelezen, voordat ik aan dit boek begon en ik dacht dat het een gewone chicklit was. Pas toen ik aan het lezen was, kwam ik erachter dat dit een boek uit het paranormale genre is, waar ik zelf niet zoveel mee heb. Daardoor ging het lezen niet zo vlot als wat ik gehoopt had. Dat het genre mij niet zo lag, betekent natuurlijk niet dat het boek slecht was. Het boek was juist heel goed geschreven!

Hannah viert samen met haar broer vakantie vlakbij het Navajo reservaat in Amerika. Daar ziet ze de beste vriend van haar broer na vijf jaar weer. Hij is een stuk volwassener geworden en ze wordt verliefd op hem. Er wordt in het begin van het verhaal vooral lekker veel gezwijmeld, maar dat veranderd wanneer er vreemde dingen gebeuren…

‘Als ik bij jou ben, vergeet ik alles heel even,’ zei hij zacht. ‘Dan is het alsof de tijd stilstaat en ik uit de schaduw stap.’

Wat ik super tof vond aan dit verhaal is dat je zo veel over de Navajo’s te weten komt. Ik had nog nooit een boek gelezen waarbij een indianenstam zo’n grote rol speelde. Naast vele uitdrukkingen leer je ook veel over de leefwijze van deze indianen. Ik had altijd zo’n indruk dat de indianen uit zo’n reservaat nog helemaal afgezonderd leefden van de buitenwereld, maar dat is dus niet zo. Ze gaan gewoon mee met de 21e eeuw, maar houden oude tradities in ere. Echt heel interessant en het lijkt me hierdoor ook erg leuk, wanneer ik ooit naar Amerika zou gaan, zo’n reservaat te bezoeken.

‘We zijn niet bang voor de natuur want we zijn er een deel van. We respecteren haar als onze moeder.’

Wat ik wel een beetje lastig vond is in het verhaal komen. Ik vond het begin van het verhaal nogal langdradig en te veel van hetzelfde. Ook gingen de personages van hot naar her naar verschillende locaties, waardoor ik het soms lastig te volgen vond. Later in het boek was er een bijzondere wending qua vertelsituatie en dat vond ik erg verfrissend en fijn om te lezen. Vanaf toen ging het lezen dan ook vlot.

Wanneer je van paranormale boeken houdt en meer wilt weten over de leefwijze van indianen, dan is dit het ideale boek voor jou! Het boek komt wat moeizaam op gang, maar wanneer je er eenmaal in zit, wil je niet meer stoppen met lezen!

Ben jij ook geintresseerd in het leren over andere culturen zoals die van de Navajo’s?