Auteur: Corinne Duyvis
Vertaler: Angelique Verheijen
Uitgeverij: HarperCollins Young Adult
Aantal bladzijdes: 350
ISBN: 978-94-027-2300-7

Amsterdam, 2035
Terwijl een vernietigende komeet recht op de aarde afsnelt, wacht de zestienjarige Denise gespannen op het moment van de inslag. De gelukkigen zijn al vertrokken in ruimteschepen, op weg naar een nieuwe bestemming, maar vele andere families – inclusief die van Denise – hebben alleen recht op een plaats in een tijdelijke schuilkelder, waarna ze weer terug moeten keren naar de verwoeste oppervlakte.

Dan komt ze erachter dat op Schiphol een laatste ruimteschip staat dat nog niet vertrokken is. Wanhopig probeert ze een plekje op het schip te bemachtigen, maar de toelatingseisen zijn streng: iedere passagier moet zichzelf nuttig maken en een steentje bijdragen. Voor Denise, die autistisch is, is dat extra moeilijk. Zal het haar lukken een plaats te veroveren of moet ze achterblijven op de straks onleefbare aarde?

Een tijdje terug was ik bij een brainstormsessie over de young adult – hoek van Boekhandel van der Meer en aan het einde mocht iedereen een boek uitkiezen om mee te nemen zodat er een quote over geschreven kan worden, en deze bij het boek in de boekhandel kan liggen. Het boek dat ik uitkoos was Op de rand van het niets, aangezien het verhaal mij erg aansprak. Maar wat vind ik nou eigenlijk van het boek nu ik het gelezen heb?

Het boek vertelt het verhaal van Denise, een meisje dat in het jaar 2035 in Amsterdam woont. Er stormt een komeet op de aarde af, en Denise’s familie is helaas niet één van de gelukkige families die een plekje heeft bemachtigd op een evacuatieschip. Door een samenloop van omstandigheden komt ze erachter dat er nog een schip op het aardoppervlak staat, en vervolgens zet ze alles op alles om een plaatsje voor haar en haar familie op dit schip te bemachtigen.

Wat ik heel erg tof aan dit verhaal vind, is dat het niet alleen een unieke locatie heeft, maar ook heeft het een onderwerp waar ik nog nooit over gelezen had: een komeetinslag. De manier waarop beschreven werd wat de gevolgen van zo’n komeetinslag wel niet allemaal zijn vond ik erg interessant en leerzaam. Zeker ook omdat het boek zich afspeelt rondom Schiphol. Het is bizar om te lezen over hoe de wereld zoals die nu bij mij bekend is, verwoest wordt door zo’n komeetinslag! Het klinkt misschien cru, maar het was verfrissend om te lezen dat een keer een andere stad de pineut was van een ramp, in plaats van altijd alleen maar Los Angeles of New York.

“Misschien zijn Amerikanen dit meer gewend. Zij hebben hun steden al in tientallen films verwoest zien worden, maar ik heb mijn vliegveld nog nooit eerder zo gezien.”

De natuurkundige gevolgen van een komeetinslag waren erg goed beschreven, echter vond ik de reacties van de mensen hierop wat onrealistisch. Misschien dat ik heel anders ben dan de meeste mensen in het boek, maar ik zou zelf in een situatie als dit veel meer om mijn eigen hagje bekommeren, dan wildvreemden allerlei dingen te geven die ze nodig hebben. Denise kreeg heel wat dingen in haar schoot geworpen. Sommige dingen waren naar mijn idee te toevallig en te goed in Denise’s voordeel. Hierdoor miste ik wat spanning, spektakel en werd het verhaal redelijk voorspelbaar. Er was niet echt een climax in het verhaal waardoor ik niet meer zou kunnen stoppen met lezen. Dat vind ik voor een stand-alone boek eigenlijk wel een must om te hebben.

Ook werden er ontzettend veel verschillende karakters geintroduceerd, die ook lang niet allemaal een prominente rol speelden in het verhaal. Hierdoor leerde ik die karakters maar heel vaag kennen en raakte ik in de war wie nou wie ook alweer was. Normaal heb ik hier bijna nooit last van, alleen bij dit boek wel helaas.

Denise heeft autisme, en dat is iets wat ik heel sterk vond aan dit verhaal. Aangezien Corinne Duyvis, de auteur van dit boek, zelf ook autisme heeft wist ze precies waar ze over praatte en zo kwam het karakter van Denise erg realistisch op mij over. Het was even wennen om te lezen over hoe Denise op sommige dingen reageerde, maar dat gaf mij wel inzicht in hoe iemand met autisme zou kunnen reageren op bepaalde dingen. Het maakte Denise ook een uniek karakter! Toen ik Corinne Duyvis sprak bij boekhandel Haasbeek vertelde ze dat het karakter van Denise ook heel erg in de smaak is gevallen bij andere mensen die autisme hebben, omdat ze zich erg goed met haar in konden leven. Dat vond ik heel erg tof om te horen!

Op de rand van het niets laat je met andere ogen naar de regio rondom Amsterdam kijken en schept realistische en leerzame beelden over komeetinslagen en autisme. Het verhaal mist echter wat spektakel, en de vele karakters maakten mij soms in de war. Al met al is het een boek dat je zeker een “Go” kan geven wanneer je van Sci-Fi van en op eigen bodem houdt!

Over welke stad zou jij een keer een post-apocalyptisch boek willen lezen?