Serie: The Valiant #1
Auteur: Lesley Livingston
Vertaler: Mireille Vroege
Uitgeverij: Van Goor, Best of YA
Genre: Young Adult, Historische Fictie
Aantal bladzijdes: 350

Fallon is de dochter van een Germaanse koning, de zus van de legendarische strijder Sorcha en lid van de Cantii-stam, de gezworden vijand van Julius Caesar. Toen Fallon jong was vielen Caesars troepen haar land binnen en stierf haar zus op het slagveld. Op de avond van haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan in Sorcha’s voetstappen treden door een plek te verdienen in het Cantii-leger. Maar daar krijgt ze de kans niet voor… Ze wordt gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome, waar ze terechtkomt op een school voor vrouwelijke gladiatoren. Ze zal moeten vechten voor haar eer en haar leven en haar lot ligt vanaf dan in de handen van niemand minder dan Julius Caesar.

Al van kleins af aan ben ik geïnteresseerd geweest in de Romeinse en de oud-Griekse cultuur. Het had iets speciaals, vond ik. Zeker omdat je tegenwoordig door heel Europa heen nog zo veel dingen van deze tijd terug kan vinden. Toen ‘Best of YA’ bekend maakte dat ze een boek uit zouden geven waarin deze tijd centraal stond, werd ik dan ook meteen enthousiast. Ik heb het boek snel gekocht toen het uit kwam en omdat Lesley Livingston naar Yalfest komt, wilde ik het boek voor die tijd in ieder geval uitgelezen hebben. Voldeed haar boek aan mijn verwachtingen?

Fallon is een stoere meid die de dochter is van de koning van de Keltische Cantii-stam. Haar grote droom is om te strijden in het leger van haar vader om tegen Caesars leger te vechten en de dood van haar zus te wreken. Hiervoor traint ze al jarenlang en op de dag van haar zeventiende verjaardag zou ze van haar vader te horen krijgen dat ze in zijn leger mag strijden. Deze avond loopt anders dan ze had gehoopt en Fallon komt in handen van een slavenhandelaar die haar naar Rome brengt. Daar wordt ze verkocht aan een gladiatorenschool en moet ze als gladiatrix strijden om Julius Caesar te dienen.

Allereerst wil ik even zeggen dat ik de setting van dit verhaal ontzettend origineel en leerzaam vind. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een boek gelezen heb dat zich in de Romeinse tijd afspeelde, en dan specifiek in het ‘gladiator-wereldje’. Ik heb nooit begrepen wat de Romeinse mensen vermakelijk vonden aan het kijken naar het afslachten van andere mensen. Dit boek geeft een heel goed beeld van de gedachtegang van deze mensen. Gladiatoren vechten met eer en lang niet altijd eindigt een gevecht ook echt met de dood. Het gaat om de show, om krachtmetingen. Laten zien hoe sterk krijgers wel niet kunnen zijn! Wanneer iemand ten onder gaat in een arena, is dit een eervolle dood. Ineens besefte ik dat wanneer ik een Romein zou zijn, ik er misschien hetzelfde over zou denken.

Eer.
Ik had altijd gedacht dat ik wist wat dat woord voor mij betekende. Die avond zette ik mijn eerste stappen op weg naar het inzicht in wat het woord ‘eer’ voor een gladiatrix betekende. Op een begraafplaats.

Aangezien ik zelf natuurlijk niet in het Romeinse rijk woon op het moment (De laatste keer dat ik checkte was het het jaar 2017…), was het erg gaaf om te lezen over hoe de steden eruit zagen en wat de levenswijze was. Ik had echter wel graag een soort kaart voorin het boek willen hebben waarin te zien zou zijn hoe dit rijk in elkaar zat. Ik had namelijk geen idee waar Prydian, het gebied waar Fallon vandaan komt, lag. Er werden heel veel verschillende stammen genoemd en ik raakte daardoor nogal in de war wie nou bij welke stam hoorde. Er waren namelijk ook zo veel verschillende personages (met namen die je nu niet zo vaak meer zou horen zoals Thalestris) dat ik niet meer goed wist wie nou wie was. Hier heb ik normaal niet zoveel moeite mee, maar ik had het gevoel dat er wat meer uitleg gegeven mocht worden aan hun rol binnen het verhaal. Sommige personages waren trouwens wel heel leuk om over te lezen, zoals Cleopatra en Julius Caesar zelf. Hun persoonlijkheid kwam in dit verhaal erg sterk naar voren en dat vond ik erg tof en interessant.

Het leek wel een beetje op een paleis, maar toen ik de hoge, gladde muur rondom de ludus zag, met bovenop ijzeren punten, voelde ik mijn maag samentrekken. Dit was geen paleis. Dit was een goed uitgeruste kooi.

Fallon is zelf een hele stoere ‘onverschrokken’ meid met een strijdlust om naar op te kijken. Wel heeft ze natuurlijk, zoals de meeste zeventienjarige meiden zullen hebben, een zwak voor de liefde. Van de een op de andere dag was ze verliefd en dat vond ik persoonlijk jammer. Eindelijk een echte powervrouw, lijkt het alsnog alsof er persé een man in het boek moet voorkomen die haar zogenaamd helpt als gladiatrix. Het was overbodig, want Fallon is van zichzelf echt badass and she don’t need no man.

De gevechten, buiten en in de arena, vond ik geweldig om over te lezen. Ze waren tot in detail beschreven en op die manier was het net alsof ik er zelf echt bij was. De vechttechnieken, het enthousiaste publiek, de omgeving, de tegenstanders… Ik zag het allemaal voor me. Normaal vind ik dat lastig, maar dit was zo goed en vlot beschreven, dat ik bijna dezelfde spanning en adrenaline voelde als Fallon op die momenten gevoeld zou moeten hebben.

Met gekromde schouders, het hoofd naar voren en de armen als vleugels met ijzeren veren uitgestoken, krijsend en met grote ogen, was ze de Dood. De Verschrikkelijke. De Wraak. Ze kwam op me af.

Ik kan nog wel doorgaan met vertellen over dit boek. Hoe mooi de cover is en hoe leuk ik het detail vind dat de hoofdstuktitels in Romeinse cijfers zijn weergegeven. Over hoe tof ik het vind dat je over verschillende goden leert en hoe geweldig ik om het karakter van Elka heb moeten lachen. Maar dan wordt deze recensie zo lang…

Onverschrokken is een verhaal dat iedereen die interesse heeft in het lezen over de Romeinse cultuur, zeker een go moet geven. Zeker als je van stoere ‘onverschrokken’ verhalen houdt is dit echt een boek wat je zeker zal bevallen!

Heb jij de Romeinse cultuur ook altijd al zo interessant gevonden?