Titel: Misschien Ooit (Misschien Ooit #1)
Originele titel: Maybe Someday
Auteur: Colleen Hoover
Uitgever: Zomer & Keuning
Genre: New Adult, Contemporary, Romantiek

Er zijn van die momenten waarop het leven niet gaat zoals je had gehoopt. Daar kan Sydney over meepraten. Op de avond van haar tweeëntwintigste verjaardag belandt ze met een gebroken hart in de binnentuin van het appartementencomplex waar ze woont. Ze is er net achter gekomen dat haar vriend het met een ander doet. Dat is dus einde relatie. Punt.

Sydney komt door een samenloop van omstandigheden terecht in een appartement aan de andere kant van de binnentuin. Daar woont ook Ridge, een singer-songwriter met een writer’s block. Met Sydneys hulp lukt het hem langzamerhand om weer liedjes te schrijven. Hun creativiteit bloeit op, en daarmee ook hun gevoelens voor elkaar. Maar Ridge heeft al een vriendin. Het kan dus niets worden tussen hem en Sydney. Of misschien toch, ooit?

Dankjewel Fleurine voor het uitlenen van dit boek. Ik ben erg blij dit boek te hebben mogen lezen!

Ik heb al eerder een boek van Colleen Hoover gelezen, namelijk Sterrenhemel. Dat boek kwam eigenlijk vrij langzaam op gang maar had uiteindelijk ook een diepere les. Ik had van Misschien Ooit ongeveer hetzelfde verwacht. Een boek waar je maar lastig in zou kunnen komen, maar uiteindelijk toch nog iets verrassends heeft.  Ik begon daarom ook nogal sceptisch. Ik ben aantal keer begonnen in het boek, zonder de proloog uit te kunnen lezen. Er werd namelijk in de proloog al vreemdgegaan en dat is iets waar ik echt misselijk van word. Pas na de vijfde keer, en een beetje doorzetten, kwam ik daar doorheen.

Colleen beschreef heel goed hoe het is om je verliefd te voelen of juist te zitten met een gebroken hart. Zo goed zelfs, dat ik zelf het gevoel kreeg dat ik een gebroken hart had. Het verhaal lees je vanuit het perspectief van Ridge en Sidney. Doordat je allebei hun gedachten “kan lezen”, krijg je een erg goede indruk van de gevoelens die zij hebben. Ik was het niet altijd eens met hun keuzes, maar ik kreeg er wel begrip voor. Erg bijzonder hoe ik me zo kon meeslepen in hun gevoel; hun verliefd zijn.

Maar is het leven echt zo zwart-wit? Is mijn situatie af te doen met een simpel goed of fout? – Ridge

Ridge is een dove muzikant, een bijzondere combinatie dus. Ik vond de manier waarop Colleen zijn doofheid heeft beschreven, erg origineel en bijzonder uitgewerkt. Ridge schreef liedjes, maar hoe had hij nou kunnen weten of bepaalde akkoorden goed bij elkaar passen? Hoe heeft hij dat kunnen leren? Hoe weet hij of een stem past bij de liederen die hij schrijft?  De antwoorden worden allemaal gegeven in het boek en hebben een bijzondere twist op het verhaal. Heel erg knap!

Wat ook een erg leuke aanvulling bij het verhaal was, en ik ook nog niet eerder bij boeken gezien heb, is de playlist met de liedjes die in het boek voorkomen. Het voelt als een soort tweede dimensie, waardoor je het verhaal nog meer beleefd. Want alleen lyrics lezen is leuk… Maar ze dan ook echt in een liedje te horen is echt geweldig!

Het Engelse alfabet heeft maar zesentwintig letters. Je zou denken dat je met zesentwintig letters niet zo heel veel voor elkaar krijgt. Je zou denken dat die letters je maar een beperkt aantal gevoelens zouden kunnen geven wanneer je ze door elkaar husselt en aaneenrijgt tot woorden. – Sydney

De wijze les vond ik in dit boek bij Maggie. Niet een van de hoofdpersonages, maar wel iemand die een cruciale rol speelt in het boek. Haar kijk op het leven vond ik erg inspirerend. Ze probeert daar alles uit te halen en dat vind ik erg tof!

Misschien Ooit is een meeslepend boek, met humor en romantiek, dat je weg laat dromen bij de muziek en het bijzondere liefdesverhaal. Echt een aanrader!

Heb jij al een boek van Colleen Hoover gelezen?