Titel: Lobsters, een extreem awkward liefdesverhaal
Originele titel: Lobsters
Auteurs:  Tom Allen & Lucy Ivison
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal bladzijdes: 272

Hannah en Sam kennen elkaar niet, maar hebben allebei dezelfde missie: niet als maagd naar de universiteit gaan. Niet dat ze nou per se op zoek zijn naar hun lobsters, nee, seks is gewoon iets wat ze een keer gedaan moeten hebben, zodat ze verder kunnen met hun leven. Ze hebben hiervoor nog precies één zomer. Maar in plaats van een onvergetelijke vakantie vol jaloersmakende romantiek en stomende seksmarathons, gaat het er tijdens de zomer van zowel Hannah als Sam nogal awkward aan toe. De nutteloze, maar goedbedoelde raad van vrienden en gênante dates helpen ook niet echt tegen hun diepgewortelde angst om voor altijd seksloos door het leven te gaan. Gelukkig helpt het lot een handje om hen bij elkaar te brengen. Nu moeten ze alleen nog in zichzelf én in happy endings leren vertrouwen.

Het is eindelijk zomer! Naja, zomer… het weer is soms nog niet op en top best, maar we moeten er maar het beste van maken. Dat is ook waarom ik besloten heb dit zomerse boek uit de kast te pakken. Ik hoopte daarmee toch nog iets van een zomers gevoel te krijgen. Ik kocht het boek laatst met korting bij een leegverkoop van de plaatselijke boekhandel, dus het heeft niet lang ongelezen in mijn boekenkast gestaan.

Het idee dat iedereen een “Lobster” kan hebben, vond ik erg leuk om over na te denken. Dit idee komt voort uit de theorie dat kreeften (lobsters in het Engels) altijd bij elkaar blijven. Oftewel, als jij een lobster hebt, is dat degene waarmee je de rest van je leven door wilt brengen. Hierdoor snapte ik meteen de titel van het boek! 😀

Hannah en Sam willen allebei erg graag ontmaagd worden. Dat vinden zij hun stap naar volwassenheid en moesten ze écht gedaan hebben, voordat ze naar de universiteit zouden gaan. In de eerste paar hoofdstukken lag dit er echt bovenop. Het ging alleen maar over die ontmaagding bij zowel de verhaallijnen van Sam als van Hannah. Het was bijna kinderachtig… als iemand al het woordje seks liet vallen, werd er al over gegiecheld. Ik was bang dat het hele boek zo zou zijn, maar dat bleek gelukkig niet het geval. Zodra Hannah en Sam elkaar ontmoet hadden, draaide het gelukkig meer om henzelf dan om seks.

Grace had gelijk. Ik had mijn ontmaagding uitgesteld tot na mijn eindexamen. De hele uitdrukking ‘je maagdelijkheid verliezen’ is trouwens best bizar. Alsof je die ergens kunt laten liggen. – Hannah

Ik vond de gebeurtenissen en de reacties van de personages hierop erg realistisch beschreven. De activiteiten, zoals een vakantie naar een Grieks feesteiland en het bezoeken van een regenachtig festival met vrienden, doen heel veel pubers die net hun eindexamen afgerond hebben. Ook het aspect van bitchy en flirterige “vriendinnen” of die ene vriend die zich met één keer vrijen al “sexpert” noemt, vind ik erg realistisch uitgewerkt. Iedereen kent wel zo iemand, toch?

Ook was het fijn om een verhaal te lezen waarin niet alles van een leien dakje gaat. Het zit de personages echt niet mee, hoe hard ze ook hun best doen. Natuurlijk hoopte ik op bepaalde momenten op een happy ending, maar als dat dan niet gebeurde, werd dat zo leuk beschreven dat me dat totaal niet stoorde. Dat niet altijd alles mee zit, vind ik ook iets wat realistisch over komt.

Freddie. Natuurlijk was er een Freddie. Er was altijd een of andere fucking Freddie. In films en boeken ontmoet je knappe meiden in badkamers zonder dat er Freddies verschijnen die alles komen verpesten, maar in het echte leven word je altijd gefreddied. Ik in ieder geval wel. – Sam

Wanneer een verhaal beschreven wordt als “hilarisch”, tovert het vaak alleen een glimlach op mijn gezicht. Lobsters heeft mij daarentegen echt hardop laten lachen. Er zaten zoveel awkward momenten in, welke echt super droog beschreven werden, dat ik echt mijn lach niet meer in kon houden. Anderen hebben wel gevraagd waarom ik zo hard lachte, maar dat was toch best wel gênant om uit te leggen, als je de context niet weet…

Lobsters is het boek dat mij hardop heeft laten lachen en mij erg heeft verrast. Het verhaal is realistisch, maar vooral heel awkward. Een aanrader wanneer je even lekker ongegeneerd wilt lachen, wanneer je op een druilerige dag toch nog een zomers gevoel wilt hebben.

Heb jij al een lobster?