Titel: Bijzonder normaal
Auteur: Marjolijn Zuidema
Uitgeverij: The Black Sheep Indie

Goodreads | eBook kopen

Graag wil ik uitgeverij The Black Sheep Indie bedanken voor dit recensie-exemplaar

Valerie is een jonge meid met een probleem. Ze wordt gepest, heeft weinig vriendinnen en nul-komma-nul zelfvertrouwen. Valerie is niet zoals de meiden uit haar klas. Ze is anders. Ze is bijzonder. En als dat niet al erg genoeg is, is ze ook nog eens verliefd. Tot over haar oren verliefd op Florentijn, die alleen maar de leukste jongen uit haar klas is. Belachelijk, dat weet zij ook. Want wat moet Florentijn met haar? Ze is niet populair, hij wel. En met haar zelfontworpen kleding is Valerie het lachertje van de school. Echt niet dat Florentijn iets in haar ziet… toch?

Dan komt Pia in het huis naast Valerie en haar ouders wonen. Pia is een onafhankelijke jonge vrouw, zelfverzekerd, vriendelijk en veganist. Pia is ook anders, maar lijkt daar totaal geen last van te hebben. Ze houdt juist van anders zijn. Ze is één van de weinigen die Valerie oprecht bewondert om haar unieke stijl. Wat de kickstart vormt voor een ongewone, maar hechte vriendschap. Pia vertelt Valerie over haar levenskeuzes, maar kan zij haar ook helpen met die van haar?

Een paar weken terug werd ik door Simone Lucchesi enthousiast benaderd met de vraag of ik onder andere dit eBook van Marjolijn Zuidema wilde recenseren. Aangezien het verhaal me aansprak wilde ik dat dan ook heel graag doen.

Het verhaal gaat over Valerie. Een middelbare scholier dat van modeontwerpen houdt, maar ook gepest wordt en verliefd is op de leukste jongen van de klas. Op een gegeven moment krijgt ze een nieuwe buurvrouw, Pia, met wie ze goed op kan schieten. Pia is veganist en zet zich in voor dierenleed. Beide karakters willen zichzelf kunnen zijn, maar moeten hiervoor verschillende obstakels overwinnen.

Het boek heeft eigenlijk twee vertelperspectieven: die van Valerie en van Pia. Zo leer je beide karakters kennen en kom je erachter dat ze beiden hele sterke persoonlijkheden hebben. Beiden strijden voor hun idealen en dromen, wat de een wat makkelijker afgaat dan dan de ander, maar ik vind dat erg inspirerend! Don’t let anyone bring you down, and fight for what you believe in!

Valerie deed een high five met haar computerscherm. In gedachten begon ze al ontwerpen te tekenen. Een mooie feestoutfit voor haar zus maken was een spannende uitdaging, dat had ze in het verleden al wel gemerkt. Maar Valerie wist dat ze met een bordeauxrood ontwerp de plank moeilijk mis kon slaan.

Ik had wel een beetje het gevoel dat het verhaal heel erg van de hak op de tak ging. Er zat weinig diepgang in en bevatte heel wat “toevalligheden”. Er waren ook wat gebeurtenissen in het boek die ik nogal random vond en dat zorgde uiteindelijk voor plotholes. Ik denk dat als het boek iets dikker had geweest, de verhaallijnen dan wat meer uitgebreid hadden kunnen worden en er meer diepgang zou kunnen ontstaan. Het is vooral het einde van het verhaal geweest wat me deze mening doet geven, want dat voelde erg abrupt en heel “toevallig” aan. Ik ga misschien een beetje een gekke vergelijking maken nu, maar stel dat je de serie van Pokémon kijkt; dan heb je een “grote rode lijn” die door alle afleveringen van het seizoen heen loopt. Ook heb je wat random afleveringen tussendoor waarmee een seizoen gevuld wordt. Dit boek voelde als een 20 minuten lange tussenaflevering. Ik had echter liever gehad dat het boek de “grote rode lijn” zou zijn die een volledig seizoen zou vullen.

Belangrijke en actuele onderwerpen werden besproken in het boek en dat vind ik erg tof aan het verhaal. De verhaallijn van Pia beschrijft bijvoorbeeld hoe veganisme als levensstijl steeds populairder wordt, maar dat er ook veel kritiek over wordt geuit op Social Media. Ook het gepest waarmee Valerie geteisterd wordt, wordt besproken. De pestscenes in het verhaal gaven me een brok in mijn keel. Het creëert bewustzijn over hoe erg pesterijen uit de hand zouden kunnen lopen en hoe iemand die gepest wordt zich daarbij voelt. En dat allemaal alleen maar omdat Valerie zichzelf wilde zijn.

Bijzonder Normaal is een actueel verhaal over vechten voor je eigen idealen en dat een belangrijk onderwerp aansnijdt, namelijk: pesten. Het verhaal had echter wel wat uitgebreider mogen zijn naar mijn smaak. Desondanks kon ik erg meeleven met de bijzondere personages en heeft het me niet onberoerd gelaten.

Wat is jouw passie?