Titel: 2C
Auteur: Mirjam Mous
Uitgever: Van Goor, Best of YA
Genre: Young Adult, Thriller
Aantal bladzijdes: 301

Klas 2C vertrekt met een touringcar voor een werkweek naar de Ardennen. Tenminste, dat is de bedoeling. Ze zijn nog maar net vertrokken als de leerlingen een vreemd bericht op hun telefoon ontvangen. Er blijkt een bom aan boord van de bus te zijn. Niemand mag er nog in of uit, anders zal de bom ontploffen. Al snel blijkt dat iemand in de bus er meer van moet weten. Kent een van de leerlingen de bommenlegger? Of, erger nog: heeft iemand uit 2C zélf die bom verstopt?

Wat is er de afgelopen maanden gebeurd dat het zo ver heeft kunnen komen? Niet alleen school, maar ook bij de leerlingen en leerkrachten thuis. Heel wat mensen blijken motieven en geheime agenda’s te hebben. Maar wie zit er nou echt achter? En terwijl heel Nederland van een afstandje via live-beelden toekijkt, moet 2C ontrafelen wie nu de dader is – maar vooral hoe ze hun eigen leven kunnen redden.

In het laatst uitgekomen Best of YA magazine las ik een stukje van Mirjam Mous over haar nieuwe boek, 2C en ik wist meteen dat ik dat boek ook wilde lezen. Ik heb Boy 7 gelezen van haar, welke ik ook erg goed vond en was daardoor meteen erg nieuwsgierig. Maandag had mijn trein naar school vertraging en liep ik de Ako op Leiden Centraal in, waar ik het boek zag liggen. Ik heb het meteen gekocht en daar heb ik absoluut geen spijt van gekregen!

2C is echt een ongelofelijk spannend boek. Je weet dat de bommenlegger iemand is die te maken heeft met klas 2C en doordat je vanuit verschillende perspectieven het verhaal leest, gaan je verdenkingen alle kanten op. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en ik was continu aan het puzzelen of iets wel of niet te maken zou kunnen hebben met de bom. De heden-verleden structuur was heel fijn. Het ene moment lees je over een karakter in de bus, het volgende moment over zijn of haar thuissituatie. Zo werden langzaamaan vragen beantwoord of leverde het juist nieuwe vragen op.

Speel mijn dvd af!
Het is die met het gele hoesje
Doe het binnen vijf minuten
Anders breekt de hel los

Ik vind dat Mirjam dit boek heel slim gebruikt heeft om belangrijke onderwerpen aan te kaarten. Doordat je over de verschillende thuissituaties van leerlingen en leerkrachten leest, begrijp je hun acties op school beter. Armoede, racisme, discriminatie, chantage, mantelzorg en pesten. Het zijn dingen die écht gebeuren, maar lang niet altijd bij iedereen naar buiten komt. Ik vind het echt heel belangrijk dat dit aan bot is gekomen, met name het racistische gedeelte. Tegenwoordig wordt er zoveel maar klakkeloos gedeeld op Facebook, of geroepen op straat. Elkaar behandelen met respect lijkt niet meer de norm te zijn. Er zijn echt veel te veel mensen die denken zoals Tygo, een leerling uit 2C, dat alle moslims slecht zijn en vluchtelingen alleen maar slechte dingen brengen. De stukjes die geschreven werden over Irmak & Erdem, en Driss hebben erg veel indruk op mij gemaakt en ik hoop dat deze ook de ogen zullen openen van mensen die hetzelfde denken als Tygo.

‘Word wakker, Irmak. Het maakt niet uit dat we hier zijn geboren. We zullen er nooit helemaal bij horen.’
‘Nou, ik voel me hier echt wel thuis.’
‘Voor meiden is het makkelijker. Als ze mij zien, denken ze meteen dat ik een verkrachter of terrorist ben.’ Er trilde een spiertje bij zijn mondhoek. ‘Ze vegen ons allemaal op één hoop.’
‘Heus niet iedereen, Erdem.’
‘O nee? Waarom moet ik me dan steeds verontschuldigen, puur en alleen omdat ik moslim ben? Ik schiet niemand dood en ik laat ook geen bommen afgaan. En toch word ik erop aangekeken als er ergens een aanslag wordt gepleegd.’ – Conversatie tussen Erdem en Irmak

Daarmee worden ook heel veel actuele activiteiten aangekaart. De aanslagen in Brussel en Parijs waren verwerkt in het boek. Ook dat deze periode de ramadan is en dat er veel protesten zijn tegen asielzoekerscentra. Uit het interview met Mirjam Mous blijkt ook dat dat iets is wat ze wel in haar boek moest verwerken. Het verhaal is fictie, maar ze vond dat ze deze thema’s niet kon negeren. Heel goed dat ze dit gedaan heeft, want daardoor greep dit boek mij toch net even wat meer aan!

2C is ook echt een boek waarvan ik denk dat het heel goed zou zijn, als middelbare scholen deze laten lezen aan hun leerlingen. Door de verschillende achtergrondverhalen van de personages, kunnen ogen geopend worden dat er misschien meer achter dat ene stille meisje zit, of die jongen die altijd zo stoer doet. Misschien dat ze dan minder snel zullen oordelen en stoppen met pesten, of juist diegene proberen te helpen. Bovendien is het boek ook echt ongelofelijk spannend en veel leuker om te lezen dan die saaie verplichte leeslijst die ze nu hebben. Zo houden ze jonge lezers enthousiast!

2c is een ongelofelijk spannend boek dat veel belangrijke onderwerpen aankaart. Het zal middelbare scholieren doen beseffen dat een eerste indruk, niet altijd de juiste zou kunnen zijn. Deze 300 bladzijdes had ik in één ruk uit! Ik heb er een nieuwe favoriet bij.

Hoe belangrijk vind jij het dat actualiteiten in een boek worden meegenomen?