Titel: Armada
Auteur: Ernest Cline
Vertaler: Ralph van der Aa
Uitgeverij: Uitgeverij Q
Aantal bladzijdes: 392

Voor Zack Lightman is het een dag als alle andere. Hij zit uit het raam te staren tijdens een saaie les wiskunde. Plotseling ziet hij een ufo langs vliegen. Hij denkt dat hij gek is geworden. Als hij wat beter kijkt, weet hij wel zeker dat hij gek is geworden. Het ruimteschip ziet er namelijk precies zo uit als dat van de kwaadaardige aliens in Armada, de game waar Zack zo verslaafd aan is dat hij op de wereldwijde ranking op de zesde plek staat.
Wat hij ziet blijkt allemaal echt te zijn. Aliens zijn vastbesloten de Aarde te vernietigen en zullen binnen vierentwintig uur aanvallen. De wereld maakt zich op voor een verwoestende aanval. Zack en andere fanatieke spelers van Armada moeten drones besturen om te helpen de Aarde te verdedigen. Het lot van de wereld ligt plots op de schouders van de nerds.

Het einde van het jaar is in zicht en dat gaf mij natuurlijk alle reden om nog een eindsprint te maken om mijn 7Days Reading Challenge te halen. Hier moest ik onder andere Armada nog voor lezen. Dit boek was te leen bij de bieb via hun Ebook aanbod. Het is een Sci-Fi boek en ik wist niet helemaal zeker of ik het boek wel leuk zou vinden. Gelukkig heeft het boek me aangenaam verrast!

Zack, het hoofdpersonage in het boek, is een vervend gamer. Hij speelt vooral ‘Armada’ met zijn vrienden. Hij is hier ontzettend goed in en staat op nummer 6 van de wereld. Opeens wordt zijn game werkelijkheid wanneer hij meegenomen wordt door een ruimteschip uit de game en hij de EDA moet dienen om de Aarde helpen te beschermen tegen een buitenaardse invasie…

In het begin vond ik het verhaal erg lastig te volgen. Je las over de manier waarop Zack en zijn vrienden gameden en daar kwamen zoveel nieuwe begrippen in voorbij, dat ik er geen snars van snapte. Ik zag in mijn hoofd maar gewoon een paar ruimteschepen met lazerstralen voor me. Maar net op het punt dat ik bang werd dat de rest van het boek hetzelfde zou zijn, gebeurde er iets onverwachts waardoor het boek in één klap een stuk spannender werd. Vanaf toen zat ik echt in het verhaal gezogen! Het was echt een emotionele rollercoaster op bepaalde momenten.

“Wat als ze videogames gebruiken om ons te trainen voor oorlogsvoering zonder dat we het weten? Net zoals Mr. Miyagi dat deed in The Karate Kid, toen hij Daniel-san zijn huis liet schilderen, zijn terras liet schuren en al zijn auto’s in de was liet zetten – hij trainde hem en Daniel had het niet eens door! Wax on, wax off – maar dan op wereldwijde schaal!”

Er staan vele referenties naar Sci-Fi films, games, boeken en onderzoekers in het verhaal. Omdat ik eigenlijk niets met dat soort verhalen heb, snapte ik niet alles, maar met een beetje googlelen kwam ik al een heel eind. Ik kan me voorstellen dat wanneer je films als Star Wars geweldig vindt, je dit ook geweldig zult vinden. Vooral de theorie dat al deze films, series, games en boeken niet voor niks gemaakt zijn, vind ik super interessant. Het geeft je namelijk stof tot nadenken. De besproken verhalen bestaan namelijk echt en het boek speelt zich ook in deze tijd af. Wat als alles in dit boek een kern van waarheid heeft…?

Armada is een boek wat mij zeer aangenaam verrast heeft. Het Sci-Fi genre lijkt me te liggen en ik zou er nu graag nog meer over willen lezen! Een geweldig spannend boek die je stof tot speculatie geeft. Een aanrader voor alle Sci-Fi fans!

Wat zou jij doen bij een buitenaardse invasie? Vechten of vluchten?