Auteur: Claudia Gray
Vertaler: Marjet Schumacher
Uitgeverij: Harper Collins Young Adult
Aantal bladzijdes: 350
ISBN: 9789402723106

LET OP! Deze recensie kan spoilers bevatten over de eerste twee delen van de Firebird trilogie: Duizend Stukjes Van Jou en Tienduizend Hemels Boven Jou.

Sinds haar ouders de Vuurvogel hebben uitgevonden, een apparaatje waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen, heeft Marguerite al heel wat gevaren getrotseerd. Inmiddels heeft ze ontdekt dat haar oude vijand Wyatt Conley erop uit is honderden universums te vernietigen, met iedereen die daarin leeft.

Om dit te bereiken gebruikt Conley zijn ultieme wapen: de boosaardige en gestoorde Marguerite uit een andere dimensie, die de echte Marguerite altijd een stap voor lijkt te zijn.

Het wordt een strijd tussen de Marguerites… en er kan er maar één winnen!

Ik denk dat het inmiddels al een jaar of twee geleden is dat ik voor het laatst een een trilogie helemaal gelezen heb. Vaak lees ik standalones of stel ik het lezen van het tweede deel van een serie erg lang uit om in een andere serie te beginnen. Bij de Firebird trilogie was dit echter niet het geval. Tienduizend Hemels Boven Jou las ik zodra die uitgekomen was en door de mega spannende cliffhanger die dat boek had, ben ik meteen naar de boekhandel gerend op de dag dat Een Miljoen Werelden Met Jou uitkwam. Ik begon met lezen en… tja, het heeft uiteindelijk een half jaar geduurd voordat ik het boek uit had…

In de Firebird trilogie speelt het reizen door parallelle universums een grote rol. De ouders van Marguerite hebben een apparaat uitgevonden, de vuurvogel, waarmee ze in staat is tussen deze dimensies te reizen. In de eerste twee boeken lagen er al heel wat gevaren voor haar op de loer, maar in die boeken kon je ook voornamelijk wegdromen bij alle verschillende dimensies die er uitgebreid in beschreven werden. In dit boek was het gevaar voor Marguerite groter dan ooit, maar tijd om de verschillende dimensies te verkennen werd nauwelijks gegeven.

Marguerite reist van hot naar her tussen alle dimensies in dit boek. Ze gaf de dimensies waar ze langs geweest was namen om ze te kunnen onthouden, maar ze had er inmiddels zo veel bezocht dat ik in de war raakte. Wat was ook alweer de situatie in de ene dimensie? En in welke dimensie stonden de personages nou wel of niet aan haar kant? Doordat er in dit boek ook door andere personages tussen parallelle universums werd gereisd, werd het zo één grote ingewikkelde boel. Ik was bijna geneigd om een notitieboekje erbij te pakken en alles wat ik van bepaalde dimensies wist op te schrijven zodat ik het terug kon lezen. Hierdoor werd het minder plezierig om te lezen.

Een miljoen dimensies, een miljoen gevaren, één lot.

Niet alleen waren alle dimensies ingewikkeld om te onthouden, ook de techniek van het dimensie-reizen werd steeds ingewikkelder. Er kwamen steeds meer nieuwe regeltjes bij en als er een verklaring voor gegeven werd, werd dat beschreven in ingewikkelde technologische/natuurkundige taal waarvan ik niet eens weet of dat in “onze wereld” ook echt bestaat. Het leek wel alsof dit allemaal uit de lucht geplukt was, waardoor ik toen ik het boek uithad helemaal niets meer van dimensie-reizen snapte. Het had van mij best wat simpeler gemogen.

Waar ik wel heel blij mee was is dat alle liefdesdrama waar ik me in de eerdere boeken aan ergerde, nu een heel stuk minder was. Het speelde een veel minder grotere rol in dit boek. Dat kwam ook voornamelijk omdat het gevaar voor Marguerite en eigenlijk de hele mensheid een stuk groter was, waardoor het boek ook echt het meest spannende van de trilogie was. Dus tja, ze had eigenlijk niet zoveel tijd meer om zichzelf zorgen te maken over jongens. Gelukkig maar!

Een miljoen werelden met jou is het spannendste boek van de serie, maar ook het meest ingewikkelde. Een notitieboekje bijhouden is geen overbodige luxe. Deze serie, met prachtige covers, moet je zeker gelezen hebben als je meerdere werelden wilt kunnen verkennen!

Lees jij series altijd snel uit?